SCHOLA GRAPHIDIS MŰVÉSZETI GYŰJTEMÉNY
  • Főoldal
    • Hírek / Archívum
    • Önkéntes és gyakornoki programok
    • A gyűjteményről írták
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Grafikai Gyűjtemény
    • Régi könyvgyűjtemény
    • Fotógyűjtemény
    • Gipszmásolat- és szoborgyűjtemény
    • Levéltár >
      • Tanárok, hallgatók, művészek és építészek
    • A 18. századi kezdetektől
    • Esettanulmány: "Egy gyűjtemény születése"
    • Rajzoktatás-módszertani Digitális Könyvtár
    • Digitális tananyagok távoktatáshoz
  • Kiállítások
    • Akik Budapestet építették >
      • Építészeti rajzok
      • Építészeti műlapok
      • Gipszmodellek
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Ceux qui ont construit Budapest >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A 18-19. századi előzmények ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Gipszbe öntött tudás
    • Ez is szecesszió >
      • Épületornamentika
      • Növényi ornamentika
      • Állatalakos ornamentika
      • Magyar ornamentika
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Akik Budapestet építették 3.0 >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
  • ESEMÉNYEK
    • Gipszkonferencia 2016
    • ICOM workshop I / 2016
    • ICOM konferencia / 2019
    • Családi nap a Kisképzőben 2019
  • Projektek
    • AthenaPlus
    • Art Nouveau Season On Europeana
  • Munkatársak
  • EN
A MILLENNIUMI FÖLDALATTI VASÚT ÉPÍTÉSE


Picture
​A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinens első földalatti vasútvonalaként nyílt meg 1896-ban. A földalatti vasút építkezése 1894-ben kezdődött, amelyet 1896. május 2-án Ferenc József nyitott meg a magyar állam ezeréves fennállását ünneplő Millenniumi Ünnepségek keretében. A földalatti vasút a pesti Belvárost kötötte össze a Városligettel, a Millenniumi Ünnepségek fő helyszínével. Nyomvonala a főváros fő sugárútja, az 1870-es években kiépült Andrássy út alatt fut. Az 1876-ban átadott Sugárút (1885-től Andrássy út) reprezentatív, neoreneszánsz paloták sorából áll, amit olyan jelentős középületek tagolnak mint az Operaház (1875–1884, építész: Ybl Miklós), a Régi Zeneakadémia (1877–1879, építész: Láng Adolf), a Régi Műcsarnok (1876–1877, építész: Láng Adolf) és a Mintarajztanoda épületei (1875, építész: Rauscher Lajos) (ez utóbbi kettő jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetemnek ad helyet). A Millenniumi Földalatti Vasút fotódokumentációját a német származású Klösz György (1844–1913) fényképész és műterme készítette, amelyből összesen négy változat maradt fenn különböző budapesti közgyűjteményekben. Az itt kiállított album 15 eredeti papír pozitívot tartalmaz, amely az Andrássy út távlati felvételein kívül a metróállomások már elpusztult épületeit is dokumentálja (Gizella tér, Deák Ferencz tér, Operaház, Octogon tér, Aréna út).
A Gizella-téri lejárócsarnok nézete
In: A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút építkezésének fotódokumentációja
1894–1896
karton, eredeti papír pozitív
39 x 53 x 5 cm
Leltári szám nélkül


Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium
1093 Budapest, Török Pál u. 1.
|
Telefon: 217-6833, 217-5180; Fax: 217-5180
©
2015–2018
Proudly powered by Weebly