SCHOLA GRAPHIDIS MŰVÉSZETI GYŰJTEMÉNY
  • Főoldal
    • Hírek / Archívum
    • Önkéntes és gyakornoki programok
    • A gyűjteményről írták
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Grafikai Gyűjtemény
    • Régi könyvgyűjtemény
    • Fotógyűjtemény
    • Gipszmásolat- és szoborgyűjtemény
    • Levéltár >
      • Tanárok, hallgatók, művészek és építészek
    • A 18. századi kezdetektől
    • Esettanulmány: "Egy gyűjtemény születése"
    • Rajzoktatás-módszertani Digitális Könyvtár
    • Digitális tananyagok távoktatáshoz
  • Kiállítások
    • Akik Budapestet építették >
      • Építészeti rajzok
      • Építészeti műlapok
      • Gipszmodellek
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Ceux qui ont construit Budapest >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A 18-19. századi előzmények ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Gipszbe öntött tudás
    • Ez is szecesszió >
      • Épületornamentika
      • Növényi ornamentika
      • Állatalakos ornamentika
      • Magyar ornamentika
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Akik Budapestet építették 3.0 >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
  • ESEMÉNYEK
    • Gipszkonferencia 2016
    • ICOM workshop I / 2016
    • ICOM konferencia / 2019
    • Családi nap a Kisképzőben 2019
  • Projektek
    • AthenaPlus
    • Art Nouveau Season On Europeana
  • Munkatársak
  • EN
ESETTANULMÁNY: "EGY GYŰJTEMÉNY SZÜLETÉSE"
A gyűjtemény szervezése lépésről lépésre

A Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény tárgyainak „gyűjteménnyé” szervezése,  egységes szempontok szerinti nyilvántartása és a gyűjteménykezelés folyamatainak kialakítása önmagában véve is muzeológiai kérdések tucatját veti fel. Hogyan válik gyűjteménnyé egy művészetoktatási intézmény műhelyeiben, irodáiban, termeiben szétszórtan lévő tárgyegyüttes? Milyen rendezési elvek alapján alakítható ki a gyűjteményi struktúra? Hogyan alakíthatók ki az egységes nyilvántartás szabályai? Hogyan kell az anyagot előkészíteni a tudományos kutatás számára? Milyen formában publikálhatók a feldolgozott műtárgyak?

A GYŰJTEMÉNYSZERVEZÉS ELSŐ LÉPÉSEI

I. A gyűjteményi struktúra kialakítása


 A Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény „gyűjteménnyé” szervezésének első lépése egy, a gyűjteményi struktúrát főbb vonalaiban meghatározó gyűjteményi koncepció kialakítása volt. A tárgyegyüttes előzetes felmérése alapján készült el 2014-ben a „Magyar Képzőművészeti Egyetem -  Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium kulturális javainak gyűjteménnyé szervezése. Gyűjteményi koncepció, előkészítő tanulmány” (Katona Júlia, 2014) című összefoglaló mű, amely alapján 2014 végén elindult a gyűjteményszervezési munka.
II. A gyűjtemény középtávú projektterve (2015–2017)

A gyűjtemény középtávú projektterve alapján a 2015-ös évben három gyűjteményi egység feldolgozása indul el:

Grafikai Gyűjtemény
Régi Könyvgyűjtemény
Gipszmásolat- és Szoborgyűjtemény

III. A nyilvántartási rendszer

A gyűjtemény elektronikus nyilvántartásához egy, a múzeumi műtárgynyilvántartás, az ügyviteli folyamatkezelés és a webes publikálás igényeinek egyaránt megfelelő integrált gyűjteménykezelő rendszer bevezetése szükséges. Azonban még a komplex funkciókat betöltő rendszer beszerzése előtt el kell kezdenünk a tárgyak nyilvántartásának és leírásának munkáját, valamint az eddigi eredmények publikálását, amelyhez átmeneti megoldásként két rendszer párhuzamos működtetése mellett döntöttünk. A műtárgynyilvántartásra az AdLib kis múzeumok és gyűjtemények számára kialakított rendszerét (Adlib Museum Lite) használjuk, a webes publikáláshoz pedig az omeka.net felületét.




Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium
1093 Budapest, Török Pál u. 1.
|
Telefon: 217-6833, 217-5180; Fax: 217-5180
©
2015–2018
Proudly powered by Weebly