SCHOLA GRAPHIDIS MŰVÉSZETI GYŰJTEMÉNY
  • Főoldal
    • Hírek / Archívum
    • Önkéntes és gyakornoki programok
    • A gyűjteményről írták
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Grafikai Gyűjtemény
    • Régi könyvgyűjtemény
    • Fotógyűjtemény
    • Gipszmásolat- és szoborgyűjtemény
    • Levéltár >
      • Tanárok, hallgatók, művészek és építészek
    • A 18. századi kezdetektől
    • Esettanulmány: "Egy gyűjtemény születése"
    • Rajzoktatás-módszertani Digitális Könyvtár
    • Digitális tananyagok távoktatáshoz
  • Kiállítások
    • Akik Budapestet építették >
      • Építészeti rajzok
      • Építészeti műlapok
      • Gipszmodellek
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Ceux qui ont construit Budapest >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A 18-19. századi előzmények ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Gipszbe öntött tudás
    • Ez is szecesszió >
      • Épületornamentika
      • Növényi ornamentika
      • Állatalakos ornamentika
      • Magyar ornamentika
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Akik Budapestet építették 3.0 >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
  • ESEMÉNYEK
    • Gipszkonferencia 2016
    • ICOM workshop I / 2016
    • ICOM konferencia / 2019
    • Családi nap a Kisképzőben 2019
  • Projektek
    • AthenaPlus
    • Art Nouveau Season On Europeana
  • Munkatársak
  • EN

GIPSZMODELLEK


A GIPSZMODELLEK HASZNÁLATA AZ ÉPÍTÉSZETI RAJZ OKTATÁSÁBAN

A gipszminták rajzolása a 18–19. századi rajzoktatási gyakorlat általános része volt. A modellként és szemléltető eszközként használt gipszmintákat (vagy más néven főszmintákat) különféle tematikus csoportokba rendezve kínálták a gipszöntőműhelyek: az elemi geometriai testek, az ókori görög-római és reneszánsz portrék, a természeti (növényi és állati) formák és az anatómiai gipszmodellek mellett önálló csoportot képeztek az építészeti gipszöntvények. Ez utóbbiak két fő csoportját alkották a klasszikus oszloprendeket bemutató építészeti alaktani modellek, valamint az ókori görög-római, reneszánsz, barokk, rokokó és modern stílus elemeit reprezentáló épületdíszítő minták.

A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskolát az 1890-es években valószínűleg a Budapesti Magyar Királyi Állami Paedagogium, az 1900-as évek elején pedig a Budapesti Állami Felső Ipariskola Népszínház utcában működő gipszöntőműhelye látta el gipszmásolatokkal. Az évkönyvek szerint 1888-ban közel 1.300, 1900-ban pedig több mint 1.600 darab gipszminta volt az iskola tulajdonában. A teljes állomány az anyag sérülékenysége miatt az évtizedek során folyamatosan csökkent, és mára hozzávetőlegesen csupán 100 darab maradt fenn a 19. század végén és a 20. század elején használt gipszöntvényekből.
A kiállításon a Schola Graphidis Gyűjtemény Gipszmásolat- és Szoborgyűjteményének a századfordulón használt építészeti gipszmodelljeit állítottuk ki, amelyek közül néhány beazonosítható a Budapesti Állami Felső Ipariskola gipszminta-öntőműhelyében készült minta- és szobormásolatok 1904-ben kiadott árjegyzékében. A klasszikus oszloprendeket szemléltető gipszmodellek közül egyedül a korinthoszi oszloprend párkányzatát, fejezetét és lábazatát bemutató páros maradt fenn, azonban a két jón és a dór oszloprend teljességében már nem rekonstruálható. A tárlaton láthatók továbbá - a gipszgyűjtemény megmaradt állományának reprezentatív darabjai közül - az athéni Lüszikratész-emlékmű korinthoszi oszlopfője és egy görög amfiteátrum makettje.


Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium
1093 Budapest, Török Pál u. 1.
|
Telefon: 217-6833, 217-5180; Fax: 217-5180
©
2015–2018
Proudly powered by Weebly