SCHOLA GRAPHIDIS MŰVÉSZETI GYŰJTEMÉNY
  • Főoldal
    • Hírek / Archívum
    • Önkéntes és gyakornoki programok
    • A gyűjteményről írták
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Grafikai Gyűjtemény
    • Régi könyvgyűjtemény
    • Fotógyűjtemény
    • Gipszmásolat- és szoborgyűjtemény
    • Levéltár >
      • Tanárok, hallgatók, művészek és építészek
    • A 18. századi kezdetektől
    • Esettanulmány: "Egy gyűjtemény születése"
    • Rajzoktatás-módszertani Digitális Könyvtár
    • Digitális tananyagok távoktatáshoz
  • Kiállítások
    • Akik Budapestet építették >
      • Építészeti rajzok
      • Építészeti műlapok
      • Gipszmodellek
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Ceux qui ont construit Budapest >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A 18-19. századi előzmények ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Gipszbe öntött tudás
    • Ez is szecesszió >
      • Épületornamentika
      • Növényi ornamentika
      • Állatalakos ornamentika
      • Magyar ornamentika
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
    • Akik Budapestet építették 3.0 >
      • A korabeli Budapest ...
      • A Millenniumi Földalatti ...
      • A Budapest Székesfővárosi Iparrajziskola ...
      • Gipszmodellek
      • Építészeti könyvek, műlapok
      • Egy kiállítás képei
      • Impresszum
  • ESEMÉNYEK
    • Gipszkonferencia 2016
    • ICOM workshop I / 2016
    • ICOM konferencia / 2019
    • Családi nap a Kisképzőben 2019
  • Projektek
    • AthenaPlus
    • Art Nouveau Season On Europeana
  • Munkatársak
  • EN

MAGYAR ORNAMENTIKA


A századforduló formateremtő kísérletei a magyar díszítő stílus megteremtésére irányultak, melynek legfőbb forrását a magyar népművészet jelentette. A kiállításon a külföldi mintalapokkal párhuzamosan a korszak egyik legkiemelkedőbb tanár- és iparművészegyéniségének sorozataiból látható válogatás. Gróh István (1867–1936) az Iparművészeti Iskola igazgatója (1917–1925) szaktanárként ékítményes rajzot tanított (1896-tól). Az ékítményes rajz tanáraként személyes, igazgatóként pedig az egész intézmény globális céljaként is a „magyar díszítő-stílus” fejlesztését tűzte ki. 1904-ben saját kiadásban közölt 80 magyar stílusú motívumrajzot elsősorban az ipariskolai rajzoktatás előmozdítására. Ebből 70 lap A magyar diszítő stilus (a bevezető 1. részének címe) motívumait mutatja be a honfoglalás korától a 20. század elejéig tartó időszakból válogatva, az utolsó 10 lapon pedig korabeli gyakorló tervezők (Horti Pál, Faragó Ödön, Hollós Károly, Beniczky Margit, Gróh István) és Gróh-tanítványok (Stiasny Aladár, Protivinszky Lajos, Sonnenfeld Arnold, Buday Aladár) magyar stílusú tervei láthatók a Magyar diszítő-stilus a rajzoktatásban (a bevezető 2. része) című fejezet illusztrációiként.
Gróh másik kiállított műve, a Magyar díszitő művészet 1907-ben jelent meg, melynek Népies művészet címet viselő első kötetében a Sajó menti magyar házépítés, a magyar faépítészet, fafaragás, agyagipar és hímzés emlékei láthatók fotóreprodukciókon és rajzokon. A második kötet Gróh István tanárnak és tanítványainak munkái címmel 200–250 tervet tartalmaz, amit az Iparművészeti Iskola diákjai készítettek az ékítményes rajz órákon Gróh vezetésével és útmutatásával. A szerző a két kötet közös, összefoglaló címének megfogalmazásában (Magyar díszítő művészet) a magyar ornamentika múltját, jelenét és jövőjét kapcsolja össze úgy, hogy az eredeti motívumok mellett a közeljövő leendő stílusalakító tervező egyéniségei, az iparművész-növendékek terveit közli.


Schola Graphidis Művészeti Gyűjtemény | Magyar Képzőművészeti Egyetem - Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium
1093 Budapest, Török Pál u. 1.
|
Telefon: 217-6833, 217-5180; Fax: 217-5180
©
2015–2018
Proudly powered by Weebly